Οι μνήμες της Μικράς Ασίας «ζωντάνεψαν» το βράδυ του Σαββάτου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Ο γνωστός καθηγητής εθνομουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών Λάμπρος Λιάβας, το συγκρότημα «Συγκρότημα ΡΟΔΟΠΗ» και οι ερμηνευτές Λιζέτα Καλημέρη, Μελίνα Κανά και Μαριώ, μαζί με τις χορευτικές ομάδες του Λυκείου Ελληνίδων Ξάνθης, του Λυκείου Ελληνίδων Θεσσαλονίκης, της Πρότυπης Καλλιτεχνικής Ομάδας Χορού «Έκνευσις» και του Συλλόγου Μικρασιατών Νικομήδειας «Οι Κιζδερβενιώτες», επεφύλαξαν στην κατάμεστη αίθουσα «Φίλων Μουσικής», ένα μοναδικό μουσικό νοσταλγικό ταξίδι στην Ιωνία, στην Καππαδοκία, στην Κωνσταντινούπολη, στον Πόντο, στην Ανατολική Θράκη και στην Προποντίδα.

Μέσα από αντιπροσωπευτικά κείμενα και τραγούδια που συνοδεύονταν από σπάνιο οπτικοακουστικό υλικό οι συντελεστές της παράστασης αφηγήθηκαν την ακμή του Μικρασιατικού Ελληνισμού. Περιέγραψαν με στίχους και μουσική το τραύμα της προσφυγιάς, ενώ υπενθύμισαν πως η «Μικρασιατική Σχολή του Ρεμπέτικου» διακήρυξε την ταυτότητα των Ελλήνων της Μικράς Ασίας αποτελώντας παράλληλα το έναυσμα να σταθούν και πάλι στα πόδια τους στη μητέρα Ελλάδα.

το πρίσμα των τεχνών, αναδεικνύοντας την πολυεπίπεδη προσφορά των Ελλήνων της Μικράς Ασίας, οι οποίοι επέδρασαν θετικά στον πολιτισμό, την επιστήμη, την τέχνη και συνέβαλαν καθοριστικά στη διαρκή προκοπή και ανάπτυξη της πατρίδας μας» επισημαίνει ο Πρόεδρος του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης κ. Βασίλης Γάκης.
Όπως τονίζει: «Οι δράσεις που υλοποιούμε φιλοδοξούμε να αναδείξουν τον Μικρασιατικό πολιτισμό ως γέφυρα ειρήνης και πολιτισμών Ανατολής και Δύσης και αποτελούν ερέθισμα, ώστε να αντιληφθούμε ότι το 1922 δεν υπήρξε μόνο το τέλος του Ελληνισμού της Ανατολής, αλλά
αποτέλεσε και αφετηρία για τη νέα Ελλάδα του 20ου και του 21ου αιώνα. Αναμφίβολα η σκόνη του χρόνου καλύπτει καταστάσεις. Τίποτα, όμως, δεν αναιρεί το γεγονός ότι η Μικρασιατική Kαταστροφή είναι η μεγαλύτερη τραγωδία που βίωσε ποτέ η πατρίδα μας κατά τους νεότερούς της χρόνους. Οφείλουμε, λοιπόν, να διαφυλάξουμε την μνήμη για να μας διδάσκει τον αναστοχασμό και την ομοψυχία.

«Το 2022 σηματοδοτεί τα 100 χρόνια της Μικρασιατικής Καταστροφής. Μία σημαντική επέτειος στη νεότερη Ελληνική Ιστορία. Το προσφυγικό κύμα που ακολούθησε τα τραγικά γεγονότα του 1922 με τον ξεριζωμό του Ελληνισμού και των υπολοίπων Χριστιανικών λαών της Μικράς Ασίας, διαμόρφωσε σε μεγάλο βαθμό την Πολιτιστική και Πολιτισμική ταυτότητα της Θεσσαλονίκης. Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης θέλοντας να κρατήσει ζωντανή την ιστορική μνήμη, διοργανώνει μία σειρά εκδηλώσεων που είναι αφιερωμένες στη σημαντική αυτή επέτειο», προσθέτει από την πλευρά του ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Οργανισμού κ. Χρίστος Γαλιλαίας.
Οι συντελεστές της παράστασης «Τι σε μέλλει εσένανε από πού είμαι εγώ;»
Λάμπρος Λιάβας: Έρευνα-κείμενα-παρουσίαση
Λιζέτα Καλημέρη: Τραγούδι
Μελίνα Κανά: Τραγούδι
Μαριώ: Τραγούδι
Συγκρότημα ΡΟΔΟΠΗ:
Δρόσος Κουτσοκώστας: Τραγούδι, λαούτο
Κυριάκος Πετράς: Βιολί
Νίκος Αγγούσης: Κλαρίνο
Άλκης Ζοπόγλου: Κανονάκι
Γιώργος Παγκοζίδης: Κρουστά
Συμμετείχαν
Μιχάλης Καλιοντζίδης Τραγούδι, κεμεντζέ
Μαρίνα Λιόντου-Μοχάμεντ: Ούτι
Γενική επιμέλεια χορών
Κύρος Αθανασιάδης
Χορευτικές Ομάδες:
Λύκειο Ελληνίδων Ξάνθης
(υπεύθυνος χορού: Κύρος Αθανασιάδης)
Λύκειο Ελληνίδων Θεσσαλονίκης
(υπεύθυνος χορού: Γιώργος Σοφιανίδης)
Πρότυπη Καλλιτεχνική Ομάδα Χορού «Έκνευσις»
(υπεύθυνος χορού: Κωνσταντίνος Νικολαΐδης)
Σύλλογος Μικρασιατών Νικομήδειας «Οι Κιζδερβενιώτες»
(υπεύθυνος χορού: Δημήτρης Χατζηαγγελίδης)
Έρευνα οπτικο-ακουστικού υλικού – επιμέλεια προβολών: Γρηγόρης Φιλίδης
Επιμέλεια ήχου: Δημήτρης Δημητριάδης